Milyen kihívásokkal kell megküzdenie az élsportolói pályára készülő gimnazistának? Milyen mentorprogramokkal dolgoznak azok a középiskolák, aki azon munkálkodnak, hogy a tanulói és a sportolói karrier egyaránt megvalósuljon? A Budapesti Kölcsey Ferenc Gimnáziumban rendezett konferencián ezekre a kérdésekre keresték a választ pedagógusok, sportszakmai szervezetek vezetői. A résztvevők – a Testnevelési Egyetem kutatásai alapján – megismerhették a duális karrier építésének haza és európai uniós dimenzióit.
A konferenciát Fazekas Csaba, intézményvezető nyitotta meg. Felelevenítette az Kölcsey Gimnáziumban működő élsportolói osztályok 1985 óta tartó történetét. Köszöntőjében kiemelte, hogy e tapasztalatcserét olyan lehetőségnek látja, amely jó gyakorlatok megosztására ad lehetőséget, s amely az újabb együttműködések lehetőségét indítja el.
Vajda Zsuzsanna, a testnevelés munkaközösség vezetője, mentortanár, atlétikaedző bemutatta a mentorprogram elemeit. A jelenlevők - beleképzelve magukat egy középiskolás sportoló helyébe - kitöltöttek egy online kérdőívet. Az összegzett válaszokat összevettettük azzal a teszteredménnyel, amelyet 100 kölcseys diák töltött ki, a valós és vélt elvárások több helyen egybecsengtek. A program elindítását jelentő partneri igényfelmérés Vozár Gábor, testnevelő tanár kutatómunkájának része. A felmérés szerint a diákok legfontosabb igénye, hogy olyan mentoruk legyen, akivel a bizalom a kapcsolat legerősebb elme. A későbbiekben külön szekcióbeszélgetés indult e témában, így lehetőség nyílt arra, hogy az iskolák egymás mentorprogramjait nagyvonalakban megismerhessék.
Bérczi-Tomcsányi Ádám, Sulai Erika és Nagy László, mindhárman a Kölcsey Gimnázium pedagógusai az online felületek használatának lehetőségeit mutatták be. A tanulási környezetet gazdagító, kreatív megoldások közül a Microsoft oktatást segítő alkalmazásait és a Moodle felület használatát ismertették az előadók. A beszélgetés itt is külön szekcióban folytatódott, belepillantva olyan -már működő - online felületekbe, melyen egy-egy csoport és diák munkája volt látható.
Ifj. Tóth György, volt kölcseys diák a sportolói brand építésére kereste a választ a közönséggel.
Dr. Farkas Judit, a testnevelési Egyetem tanára, a Minőségbiztosítási és akkreditációs irodavezetője, európai és hazai mintán végzett kutatási eredményeket mutatott be a közönségnek. A nemzetközi tapasztalatok közül kiemelte a portugál és az angol gyakorlatot. Ezek olyan támogató rendszerek, amelyek az eredményességet hosszútávú stratégia mentén tervezik, a sportolók pályán maradását támogatják, és a civil életbe történő átlépésre is kínálnak lehetőséget. A szakmai anyagok megosztása nagy segítség a mentorprogramot működtető résztvevőknek, a szakpolitikának pedig lehetőség a sikerek tervezéséhez.
A nap zárásaként a gimnázium volt és jelenlegi élsportolói beszéltek iskolai és sportolói karrierjükről, a gimnáziumi életükről.
„Diákvendégeink” voltak:
Kovács Katalin, háromszoros olimpiai bajnok, harmincegyszeres világbajnok kajakozónő (osztályfőnöke: dr. Lelik Lászlóné);
Csabai Edvin tizenhétszeres maraton kenu világbajnok (osztályfőnöke: Pivárcsi István);
Kaiser Balázs, kadett Európa-bajnok vívó (osztályfőnöke és mentora: Vozár Gábor);
Kiss Péter Pál 16 évesen felnőtt Európa-bajnok, világbajnok parasportoló, versenyszáma: kajak (osztályfőnöke és mentora: Angyal Péter).
Mindegyik sportoló osztályfőnökét is meghívtuk az eseményre. A régebbi diákjaink és osztályfőnökeik többéves, a jelenlegiek pedig az elmúlt tanév emlékeit idézték fel. A történetekben rejlő humor és tanulság jó hangulatban zárta a konferenciát.