TERMÉSZETFÖLDRAJZI ÉRETTSÉGI TÉMAKÖRÖK
2016/17-es tanévtől
I. Térképészet
: a földfelszín ábrázolásának problémái, a domborzatábrázolás különböző módszerei,
: mi a térkép, mi a vetület?
: a térképek csoportosítása (tartalom és méretarány szerint)
: méretarány, vonalas aránymérték, relatív magasság
: a térkép jelrendszere
: a távközlés, távérzékelés fogalma, jelentősége, (GPS, műholdak, FIR)
: tájékozódás a térképen térben (földrajzi koordináták) és időben (időzónák), GYAKORLATban
II. Kozmikus környezetünk
: Földünk helye a Világegyetemben, a Naprendszerben
: jellemezze a Naprendszer égitesteit ( Föld-, Jupiter- típusú bolygók, stb.
: ismertesse a Naprendszer és a Tejútrendszer alakját, méreteit
: Földünk méretei,
: a Föld és a Hold mozgásai és ennek következményei ( pl. évszakok, holdfázisok)
: Kepler törvényei
: mutassa be a nap- és a holdfogyatkozásokat
: a Nap tulajdonságai
: a Nap és a Hold hatásai a földi életre
: szoláris éghajlati övezetek
: Mondjon példákat az űrkutatás eredményeinek gyakorlati hasznosítására. Nevezzen meg az űrkutatáshoz kapcsolódó magyar vonatkozásokat.
: vannak-e más naprendszerek, galaxisok ?
: fogalmak: Csillagászati egység, Tejútrendszer, galaxis, fényév, Androméda-köd, Proxima Kentauri, Nagy-Medve
III. Kőzetburok 1
: Mutassa be a Föld gömbhéjas szerkezetét (belső és külső geoszférákat)
: mi a belső hő oka ?
: Ismertesse a kőzetburok felépítését, szerkezetét
: Ismertesse a Föld nagyszerkezeti egységeit.
: Hasonlítsa össze az ásványok és a kőzetek jellemzőit.
: Sorolja be keletkezés szerint, csoportosítsa és ismerje fel az alábbi ásványokat, kőzeteket: kősó, mészkő, dolomit, homok, homokkő, lösz, kőszénfajták, kőolaj, agyag, bauxit, gránit, andezit, bazalt, riolit, vulkáni tufák, márvány, palás kőzetek. Kőszenek és szénhidrogének
: Az érc fogalma, az ércek gazdasági hasznosítása
: Mi a talaj? Mutassa be a talajképződés folyamatát.
: Nevezze meg és jellemezze az elterjedt zonális és azonális talajokat (pl. mezőségi talaj, barna erdei talaj, podzol, trópusi vörösföld, szikes), tudjon példát mondani földrajzi elhelyezkedésükre.
: Fogalmazza meg a légkör, a vízburok és a bioszféra kialakulásának és fejlődésének összefüggéseit, kapcsolatát a földtörténeti eseményekkel
: fogalmak: litoszféra, földkéreg, asztenoszféra, geotermikus gradiens, stb
IV. Kőzetburok 2
: Nevezze meg és csoportosítsa felépítésük szerint a nagy kőzetlemezeket. Mutassa be a lemezmozgások okait, típusait és azok következményeit
: mutassa be és hasonlítsa össze a globális lemeztektonika és a kontinensvándorlás elméleteit,
: kőzetlemezhatár-típusok és ezek összefüggései a vulkáni és a szeizmikus jelenségekkel,
fogalmak: ütközés, alábukás, szubdukció, óceánközépi hátság és árok, rift, ősmasszívum (10 db.), lemezek (7 nagy, néhány kisebb)
V. Kőzetburok 3
A : Értelmezze a vulkáni tevékenység és a kőzetlemez-mozgások kapcsolatát.
: Csoportosítsa a vulkánokat működésük, alakjuk és a kitörés helye szerint. Mutasson meg térképen és ismerjen fel térképvázlatban vulkáni övezeteket és vulkánokat.
: Jellemezze a különféle vulkáni típusokat
: a lávák fajtái. az utóvulkáni működés típusai
: TÉRKÉPEN PÉLDÁK !!!!
: Mutassa be ábra segítségével a magmás ércképződés folyamatát.
: a vulkáni tevékenység következménye az emberi társadalom szempontjából
B: : Magyarázza a földrengés kialakulásának okát, kapcsolatát a vulkánossággal és a lemezszegélyekkel.
(Hogyan és hol születnek földrengések?)
: Hogyan mérjük a földrengések erősségét
: Mondjon példákat a pusztítás elleni védekezés és kárenyhítés lehetőségeire.
---------
fogalmak: láva, magma, kráter, kaldera, vulkáni kürtő, sztratovulkán, Hawaii-típusú vulkán, pajzsvulkán, dagadókúp, epi- és hipocentrum, Richter-, Mercalli-skála, cunami, mofetta, fumalora, szolfatára, csevice, borvíz, gejzír
VI. Kőzetburok 4
Orogenezis: Mutassa be a hegységképződés típusait, kapcsolatát a kőzetlemezek tulajdonságaival és mozgásaival.
: Milyen hegységtípusok vannak? (több kategorizálás is lehetséges: kor, összetétel, magasság, szerkezet szerint).
: Mitől függ a hegységek magassága és formája?
: Melyik geológiai időszakban keletkeztek?
: TÉRKÉPEN PÉLDÁK !!!!
: Beszéljen a hegységképződés és az erózió kapcsolatáról.
: Definiálja az erózió fogalmát!
: Melyek az endogén és az exogén erők? Mik a hajtóerők? E két erő antagonizmusa.
: Milyen fajtái vannak az eróziónak? Válasszon ki és mutasson be részletesen egy eróziófajtát :
1.jég.-, 2. folyó.-,3. tengeri.- 4. szélerózió !
: Beszéljen az antropogén erózióról is!
: fogalmak: röghegység, gyűrthegység, hegylánc, gyűrődések, vetődés, rög, tektonikus árok, Kaledóniai-, Variszkuszi-hegységek.
: fogalmak: aprózódás, mállás, szállítás, lerakás, üledék, hordalék, törmelék, abrázió, moréna, vásottszikla, stb.
VII. Hidroszféra 1
: Mutassa be a víz körforgásának folyamatát
Óceánok, tengerek: Csoportosítsa a tengereket ! (perem,- beltenger) (PÉLDÁK a térképen !)
: A tengervíz fizikai és kémiai tulajdonságai,
: Mutassa be a tengervíz mozgásait: hullámzás, tengerjárás, tengeráramlások (térképen!), hogyan születnek ezek a mozgásformák? Milyen hatással vannak a társadalom életére, az éghajlatra?
: Mutassa be példák alapján a világtengert mint természeti erőforrást.
: fogalmak: hideg-, meleg tengeráramlások (konkrét példák is), cunami, hőmérsékleti anomália,hullámmorajlás és –törés, szökőár, vakár, tolóár, vihardagály, ár-apályerőmű
VIII. Hidroszféra 2
Felszíni vizek A: Csoportosítsa a tavakat kialakulásuk szerint (PÉLDÁK a térképről!)
: A tavak pusztulásának fázisai (emberi tevékenység szerepe a tavak pusztulásában).
: Mondjon példát a tavak hasznosítási módjaira.
Felszíni vizekB: „Melyik Földünk legnagyobb folyója?”
: Ismertesse a folyó munkavégző képességét meghatározó tényezőket.
: Mitől függ, hogy egy folyónak tölcsér-, vagy deltatorkolata alakul ki?
: Vajon minden folyó eléri-e a tengert?
: Soroljon fel az árvíz kialakulásához vezető tényezőket, a veszélyhelyzet mérséklését segítő megoldásokat.
: Beszéljen a folyók jelentőségéről a gazdasági életben, és a szennyezésükről!
: fogalmak: vízállás, vízgyűjtő, vízválasztó, vízhozam, vízállás, vízjárás, meander, holtág, morotvató, V-völgy, kanyon, szurdok, hordalékkúp, szakaszjellegek, stb.
IX. Hidroszféra 3
Felszín alatti vizek: Mutassa be a felszín alatti vizeket (talajnedvesség, talaj-, réteg-, karszt-, gyógy és termálvíz, források)
: Térjen ki a felszíni és felszín alatti vizek kapcsolódására is!
: Ismertesse a karsztosodás folyamatát. Jellemezze a felszíni és felszín alatti karsztformákat, ismerje fel ezeket képeken, ábrákon. Tudjon következtetni kialakulásuk folyamatára.
: Beszéljen a felszín alatti vizek jelentőségéről, illetve az általuk okozott károkról (belvíz) !
Fogalmak: polje, dolina, víznyelő, sztalagtit, sztalagmit, karsztforrás, hévíz, borvíz, csevice, gejzír
X.. Atmoszféra 1
: Az atmoszféra szerkezete, összetétele, szerepe,
: Ismertesse a levegő felmelegedését! Melyek az ezt befolyásoló tényezők?
: Mi a szél, hogyan keletkezik?
: Mutasson a ciklont és az anticiklont (rajz is) !
: Ismertesse az állandó szélrendszerek (passzátszelek, nyugatias szelek, sarki szelek) jellemzőit és a kialakító tényezőiket.
: Vázolja az általános légkörzés rendszerét (rajzon).
: Magyarázza a passzátszél-redszer és a monszun kapcsolatát.
: fogalmak: napi és évi középhőmérséklet, hőingások, albedó, üvegházhatás, főn, hőmérsékleti egyenlítő, izobár, izoterma, Coriolis-erő, hurrikán, tornádó .
XI. Atmoszféra 2
: Ismertesse a csapadékképződés folyamatát ! Hogyan függ össze a felmelegedés és a csapadékképződés?
: Mitől függ, hogy eső esik, havazik vagy jégeső van?
: Beszéljen a talajmenti csapadékfajtákról is!
: Magyarázza a ciklonok/anticiklonok, illetve a frontok és a csapadékképződés kapcsolatát!
: Hol vannak Földünk legcsapadékosabb területei és miért éppen ott?
: fogalmak: tényleges- és viszonylagos vízgőztartalom, telítettség, túltelítettség, harmatpont, kicsapódás, halmazállapot-változás, kondenzációs magvak
XII. Földrajzi övezetesség 1
: Mutassa be a szoláris övezetek kialakulását.
: Értelmezze a földrajzi övezetesség fogalmát, rendszerét (övezet, öv, terület/vidék). Sorolja fel az éghajlati típusokat az egyes övezetekben.
: Melyek az éghajlati elemek?
: Miért vannak különböző éghajlatok? Hogyan befolyásolják a tengerek, a domborzat az éghajlatot?:
: Tudjon elemezni egy éghajlati diagramot!
: Egy-két kiragadott példán keresztül mutassa be az egyes övezetek, övek, területek/vidékek éghajlati, vízrajzi és felszínformálódási sajátosságai, talaja és élővilága, valamint gazdálkodási típusai közötti különbséget!
XIII. Földrajzi övezetesség 2
: Vesse össze a meleg mérsékelt öv két éghajlat-típusát!
: Valós mérsékelt öv: A kontinentalitás
: Tegyen egy képzeletbeli utazást Eurázsiában az Atlanti-óceántól a Csendes-óceánig! Milyen éghajlatokkal, növényzettel találkozik? Elemezze a kontinentalitás tendenciáját! (Mutassa be az óceántól való távolság és a nyugati szelek hatását a természetföldrajzi tényezők NY–K irányú változásaira.)
: Miben és miért térnek el Eurázsia éghajlatai az Észak-amerikaitól?
: Tudjon elemezni éghajlati diagramot!
fogalmak: évi hőingások, csapadékeloszlás, szélsőséges éghajlat, stb. TÉRKÉP!!!
XIV. Földrajzi övezetesség 3
Hideg vagy Meleg övezet. Jellemezze az egyik, vagy a másik övezetet. Éghajlatokat, növénytakarót, szeleket.
A: Mutassa be a környezeti tényezők és a természetföldrajzi jellemzők változását az Egyenlítő és a térítőkörök között. Magyarázza az övezet öveinek elkülönítési szempontjait.
B: Ismertesse a sarkköri és a sarkvidéki öv elkülönítésének szempontjait. Jellemezze a hideg övezet egyes éghajlati öveit.
: Hasonlítsa össze a tajga és a tundra éghajlatot.
AB : Tudjon elemezni éghajlati diagramot!
: Beszéljen a választott övezet éghajlati problémáiról: Sahel-öv, elsivatagosodás, erdőpusztulás, illetve a jégtakarók visszahúzódása, felmelegedés, állatvilág életterének változása, stb.
C: Mutassa be az összefüggést a tengerszint feletti magasság és a környezeti tényezők változása között!
fogalmak: hőmérsékleti egyenlítő, szavanna, erdőirtás (égetés), túllegeltetés, elsivatagosodás, globális felmelegedés, tartós hóhatár, stb.
XV. Kontinensek földrajza 1
Európa.
: Mutassa be Európa geomorfológiai és hidrográfiai változatosságát: Mutassa meg a térképen és jellemezze a kontinens nagytájait, szerkezeti egységeit, éghajlatait!
: Mikor és hogyan alakultak ki a kontinens nagy domborzai egységei (Balti pajzs, Eu-i rögvidék, Alpok, Germán-Lengyel- és K-Eu-i síkság).
: Melyek a jelenleg is zajló szerkezeti folyamatok?
: Mutassa be röviden a legnagyobb folyókat és tavakat!
: Időzzön el hosszabban a jégkorszakokban létrejött formák bemutatásánál!
: Mutassa be konkrét példákon az éghajlatot alakító és módosító tényezők szerepét a kontinensen.
: fogalmak: ősmasszívum, röghegység, gyűrthegység, hegylánc, gyűrődések, vetődés, rög, tektonikus árok, kaledóniai - , variszkuszi hegységek, eljegesedés, feltöltött síkság, tóvidék, (posztglaciális izosztázia)
XVI. Kontinensek földrajza 2
: Mutassa be az egyes kontinensek földrajzi sajátosságait. Mondjon példákat az egyes kontinenseken előforduló nagyszerkezeti egységekre. Jellemezze a kontinensek nagytájait, a folyókat, a tavakat. Mondjon példákat a kontinensek főbb erőforrásaira. Ismerje fel képek, ábrák, leírások és tematikus térképek alapján a földrajzi öveket, a kontinensek jellemző területeit, tipikus tájait.
Konkrétabb, gyakorlatibb tételjavaslat: Hasonlítsa össze az afrikai és a dél-amerikai kontinenst: elhelyezkedés, geológia, forma, partvidék éghajlat, vízrajz, növényzet, domborzat alapján!
XVII. Magyarország 1
Mo. medencejellegének bemutatása
: a Kárpát-medence bemutatása nagy vonalakban: földrajzi elhelyezkedése, éghajlata/i, növényzete, természeti adottságai.
: Ismertesse a medencejelleg következményeit az éghajlat, a vízrajz, a vízkészlet, talajok, közlekedés és a környezeti állapot vonatkozásában.
: A természetes és a politikai határok közötti „ellentmondás”.
(: az „alvízi helyzet” következménye (pl. Nagybánya, Verespatak és a cián), ill. a jó minőségű talaj
: tranzitország, nyitott határok: ennek előnyei és hátrányai)
XVIII. Magyarország 2
Hazánk természeti adottságai
: a természeti adottság tág értelmezése (turisztikai értékek, gyógyvizek,felszíni vizek, talaj stb.)
: energiahordozók és előfordulásuk, kialakulásuk ideje, felhasználásuk lehetőségei
: megújuló energiakészleteink
: ásványi nyersanyagaink, főként az ércek, felhasználásuk lehetőségei
: hazánk turisztikai vonzereje, turisztikai körzetek, nemzeti parkjaink
: Magyarország térképoldalainak kiváló ismerete az atlaszban!
: Értelmezzen Magyarország természeti adottságaival kapcsolatos tematikus térképeket!
XIX. Magyarország 3
Mutassa be és csoportosítsa a tálcákon található ásványokat és kőzeteket! Melyik földtörténeti időszakban keletkeztek, hol találhatóak Mo-on?
: kőzetek: homok, homokkő, lösz, mészkő, dolomit, márga, kőszén, bauxit, gránit, andezit, bazalt, riolit és tufájuk, palák.
(hasznosítási módjuk)
: fogalmak: szén-és érctelepek, mélységi magmás, vulkáni (kiömlési és törmelékes), üledékes és metamorf kőzetek, ércek
XX. Magyarország 4
: Ismertesse térkép segítségével a nagytájakat és résztájaikat, mutassa és nevezze meg ezeket kontúrtérképen. Jellemezze a nagytájak felszínét, éghajlatát, vízrajzát, főbb talajtípusait, ásványkincseit és a természeti adottságok hatásait a gazdasági életre.
- Nagyalföld
- Kisalföld
- Alpokalja
- Dunántúli-dombság
- Dunántúli-középhegység
- Északi-középhegység
Válassza ki és mutassa be részletesen az egyiket!