Iskolánkban a német nyelv második idegen nyelvként tanulható (az ökológiai szemléletű, angol tagozatos, a francia kéttannyelvű és a sportosztályokban). Az angol-olasz tagozatos (5-ös és 6-os kód) osztályban a német tantárgy nem választható. A tantárgy a 11. és 12. évfolyamon fakultációban is tanulható.
Az óraszámok évfolyamok és osztálytípusok szerint:
heti óraszám |
O. évfolyam |
9. évfolyam |
10. évfolyam |
11. évfolyam |
12. évfolyam |
ökológia |
- |
3 |
3 |
3 |
3 |
sport |
- |
3 |
3 |
3 |
3 |
angol tagozatos |
6 |
4 |
4 |
4 |
4 |
francia kéttannyelvű |
- |
3 |
3 |
3 |
3 |
fakultáció |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Értékelési elveink:
Az ellenőrzés tartalmi és formai elemei
- Az ellenőrzés a munkavégzés jellegétől függően lehet egyénre szabott, csoportos vagy frontális.
- Az ellenőrzés mindenkor a tanórák menetébe illeszkedik, jellege és formái a tanagyaghoz és a munkavégzés típusaihoz igazodnak, írásban és szóban egyaránt történhet.
- A témazáró dolgozat időpontját a szaktanár legalább egy héttel a megírás napja előtt kihirdeti.
- A tanuló esetleges hiányzásából adódó felzárkózása és az ellenőrző dolgozatok pótlása a tanuló saját felelőssége. Ha a tanuló ezt az igényét előre jelzi, a szaktanár ebben a folyamatban segítséget adhat.
- A szóbeli ellenőrzés formái a következők:
- projektmunka, például prezentáció önálló vagy irányított kutatómunka után
- szituációs gyakorlatok
- érvelési gyakorlatok/viták
- képleírás vagy témakifejtés
- társalgás
- Az írásbeli ellenőrzés formái a következők:
- szódolgozat (egynyelvű)
- nyelvi teszt
- nyelvtani ismeretek ellenőrzésére
- szókincs, szóhasználat ellenőrzésére
- íráskészség ellenőrzésére
- hallott szöveg értésének ellenőrzésére
- olvasott szöveg értésének ellenőrzésére
- egyéb írásbeli feladatok
- házi feladat
- házi dolgozat, például irányított fogalmazás
- Összetett ellenőrzési formák:
- próbavizsga (adott nyelvvizsgatípusok különböző szintjein)
- próba érettségi- projektmunka, például tanulmányi kiránduláshoz vagy más nyelvi programhoz kapcsolódó kommunikációs feladat
Az értékelés alapelvei
- Az értékelés az ellenőrzés tartalmi és formai elemeivel összhangban írásban és szóban egyaránt történhet.
- Az értékelés többnyire érdemjegyekkel történik.
- Az értékelés bizonyos munkák, órai aktivitás, szorgalmi feladatok esetén történhet dicsérettel, illetve más jutalmazási formákkal is.
- A félévi osztályzat értesítő jellegű, az addig elvégzett munkát értékeli. Az év végi érdemjegynek az egész év, így az első félév munkájának teljesítményét is tartalmaznia, összegeznie kell.
- Félévenként egy tanulónak minimálisan a heti óraszám + 1 osztályzatot kell szereznie.
- A témazáró dolgozatok érdemjegyei a félévi, illetve év végi osztályzatba súlyozottan számítanak bele. A témazáró dolgozat megírásakor hiányzó tanulónak a dolgozatot a megadott határidőn belül pótolnia kell.
Az értékelés tartalmi és formai elemei
- A tanulók számára minden esetben szükséges az ellenőrzés-értékelés szempontjait előre egyértelművé tenni.
- A tanulóknak ismerniük kell az előrehaladáshoz szükséges minimális feltételek tartalmi elemeit.
- Pontozással, illetve százalékokra történő átszámítással történő értékelés esetén a pontozási útmutató a következő:
Témazáró dolgozatok esetén:
jeles | 86-100% |
jó | 71-85% |
közepes | 56-70% |
elégséges | 41-55 % |
elégtelen | 0-40% |
Egyéb dolgozatok esetén:
jeles | 90-100% |
jó | 80-89% |
közepes | 61-79% |
elégséges | 51-60% |
elégtelen | 0-50% |